Венера виявляється осередком вулканічної активності

Навіть коли ви читаєте ці слова, під поверхнею Венери може кипіти й вирувати магма – і, можливо, прорватися. Новий аналіз даних, зібраних протягом лише восьми місяців на початку 1990-х років орбітальним апаратом Magellan, показує зміни на поверхні Венери, які найкраще можна віднести до вулканізму, який мав місце під час місії Magellan, астрономи визначили.

Це останнє в серії подібних знахідок, що свідчить про те, що вулканічна активність не тільки триває на Венері, але й широко поширена.

Це важливий результат. Це означає, що будь-які спостереження, які ми проводимо за сусідом і близьким близнюком Землі, повинні брати до уваги те, як вулканізм може формувати поверхню та атмосферу Венери, включаючи виявлення газу фосфіну, який інтерпретується як потенційний біосигнатур, ще у 2020 році. Результат також має значення при розгляді еволюції Венери.

Команда під керівництвом геолога Давіда Сулканезе з Університету Аннунціо в Італії виявила, що за останні 180 мільйонів років Венера має подібну вулканічну потужність, ніж Земля, що не тільки набагато вище, ніж будь-хто очікував, але може допомогти вченим зрозуміти її історію.

Дослідники виявили, що зворотне розсіювання, або радіолокаційний відбитий сигнал, змінювалося з часом у двох різних вулканічних регіонах, коли Магеллан літав над головою.

«Ми припускаємо, що ці зміни найбільш розумно пояснити як свідчення нових потоків лави, пов’язаних з вулканічною діяльністю, яка мала місце під час картографічної місії космічного корабля «Магеллан» за допомогою його радара з синтетичною апертурою», — пишуть дослідники у своїй статті.

«Це дослідження надає додаткові докази на підтримку геологічно активної Венери».
Зміни в радіолокаційному зворотному розсіюванні на західному фланзі Сіф Монс
Венера, попри всю її відносну близькість до Землі, недостатньо вивчена. Ми знаємо про нього кілька речей – він має подібні до Землі розміри, масу та мінеральний склад, але сильно відрізняється в інших аспектах.

Температура і тиск на його поверхні приблизно в 30 і 90 разів вище земних відповідно. І він заглушений густою атмосферою здебільшого вуглекислого газу, яка виливає дощ сірчаної кислоти на землю.

Через ці умови Венера не є сприятливою для дослідження, так само як Марс, а через товсту атмосферу дуже важко побачити, що відбувається на поверхні. І є ще одна проблема. До Венери було відправлено дуже мало спеціальних зондів, а це означає, що ми просто не маємо багато даних з орбіти. Але Магеллан був оснащений радаром, який зміг проникнути крізь шар хмар і скласти карту поверхні під час обертання Венери з 1990 по 1994 рік.

Через тридцять років це все ще найкраща інформація, яку ми маємо, і лише минулого року вчені виявили, що вони знайшли новий скарб у цій скарбниці. Протягом восьми місяців у 1991 році вулканічний жерло змінило форму: це свідчить про постійну вулканічну активність.

Вивчаючи широкий спектр даних Magellan, Sulcanese знайшов більше доказів змін, які відбулися у двох різних регіонах між 1990 і 1992 роками. На схилі щитового вулкана під назвою Сіф Монс і великої вулканічної низовини під назвою Планітія Ніоби спосіб радіолокаційних хвиль, відбитих від поверхні, або зворотне розсіювання, значно змінився.

Дослідники провели детальний аналіз цих змін і виключили альтернативні пояснення, такі як атмосферні ефекти, артефакти зображення або зміна кута огляду. Це дозволило їм визначити, що найімовірнішою причиною була зміна форми поверхні через потоки лави. Маючи на руках цю інформацію, дослідники взялися за обчислення обсягу викиду вулканів. Вони виявили, що швидкість течії Сіф Монс становить 25,2, а Планітія Ніоба – 37,8 кубічних кілометрів на рік.

За останні 180 мільйонів років середня швидкість вулканічного потоку на Землі оцінюється у 26–34 кубічних кілометрів на рік. Це свідчить про те, що вулканічна потужність Венери може бути такого ж порядку, як і оцінена для Землі.

Минулого року вчені припустили, що на Венері може відбуватися принаймні кілька вивержень вулканів на рік. Цей новий результат значно підтверджує ці висновки. Але ми не дізнаємось напевно, доки не повернемося туди й не подивимося на Венеру добре, довго й ретельно.

«У нашому аналізі ми визначили переконливі ознаки потоків лави, пов’язаних із поточним вулканізмом у двох різних регіонах Венери», — пишуть дослідники. «Ці відкриття підкреслюють важливість продовження дослідження Венери».