Генетики відкрили нову групу крові — вона може зустрічатися лише у 0,1 відсотка людей

Генетики відкрили нову групу крові — вона може зустрічатися лише у 0,1 відсотка населення Землі. Вона визначається наявністю антигена AnWj на поверхні клітин крові еритроцитів. За такою класифікацією люди можуть мати або AnWj-позитивну, або AnWj-негативну групу крові, причому більшість людства має позитивну. А рідкісний варіант негативної групи вперше виявили у крові вагітної жінки у 1972 році та лише зараз зрозуміли, що його спричиняє. Про відкриття повідомили у журналі Blood.

Чим нова група відрізняється від звичних нам?
З 45 відомих систем груп крові зазвичай в Україні, як і в усьому світі, користуються двома: АВ0 та резус-системою. Саме сумісність за цими двома системами визначає, чи не відбудеться в людини злипання еритроцитів після переливання крові. Для визначення цих груп на поверхні еритроцитів виявляють антигени — комплекси з білків та вуглеводів, які здатні викликати імунну реакцію. У системах АВ0 та резус визначають антигени А і В та RhD відповідно. Наявність цих антигенів на поверхні клітин залежить від генотипу людини й успадковується від батьків.

На відміну від цих груп, нововідкрита система AnWj базується на невідомому раніше антигені AnWj. Як встановили науковці, наявність цього антигена на поверхні еритроцитів залежить від того, чи є в його мембрані важливий білок Mal, який допомагає підтримувати структуру еритроцитів та забезпечує транспорт речовин у клітині. Що цікаво, білок Mal та антиген AnWj можуть зникати з поверхні еритроцитів не лише через генетичні причини, але й через певні захворювання крові. Тож, хоча група крові з відсутнім антигеном AnWj доволі рідкісна, її дослідження може розповісти більше про те, як захворювання крові впливають на еритроцити на молекулярному рівні та чи можуть вони змінювати інші групи крові.

Як групи крові впливають на її переливання
Щоб запобігти конфлікту між групами крові під час переливання, біомедичні інженери вигадали вкривати еритроцити плівкою кремнію. Це запобігає контакту з антигенами на поверхні клітин, тож еритроцити не злипаються.

Створити універсальну групу намагаються і за допомогою повного вилучення антигенів з поверхні клітин. Так вдалося відкрити кишкову бактерію, ферменти якої здатні розщеплювати складники антигенів — вуглеводи.

А про те, чим намагаються замінити людську кров під час переливання, які успіхи має створення штучної крові та наскільки великою є потреба у крові — читайте у нашому матеріалі «Кров з молоком».