Сергій Стародубов: “Створення Бюро економічної безпеки - своєчасний, відповідальний і довгоочікуваний крок”

22 березня 2021 року Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про Бюро економічної безпеки України» № 1150-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 28 січня 2021 року. Новий орган досудового розслідування   для заміни податкової міліції та консолідації всіх повноважень з боротьби з фінансовими злочинами проти держави. Один з найбільш важливих моментів при організації нової інституції - уникнути   дублювання функцій. Перша спроба створити єдиний орган протидії фінансовим злочинам була ще в 2013-му році, але далі розгляду справа не дійшла. Про перспективи і можливості новоствореного Бюро нам розповів кандидат юридичних наук, декан факультету прокуратури та слідства Національного університету «Одеська юрідічна академія», полковник міліції у відставці  Сергій  Стародубов.

  • Сергію Вікторовичу, наскільки важливий прийнятий парламентом в кінці січня закон? Чи є конкретна інформація, яка підтверджує, що боротьба з економічними злочинами вимагає якісно нового підходу? 
  • З точки зору цифр і невтішної статистики, створення Бюро економічної безпеки - цілком логічний і своєчасний крок. Ви знаєте, як у нас розслідується ухилення від сплати податків? Візьмемо  2018 рік, наприклад. Було зафіксовано 1099 кримінальних проваджень за статтею 212 Кримінально Кодексу України «ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів)», з яких лише 39 передано до суду з обвинувальним актом. Така ж провальна ситуація і в 2019 році - 852 кримінальних провадження, але до суду дійшли лише 22 обвинувальні акти. Є в мене данні за  січень-грудень 2020 року, 910 кримінальних проваджень, з них було закрито 124 кримінальні провадження, а до суду направлено лише 10 обвинувальних актів. Крім 10 обвинувальних актів, в минулому році  до суду також було направлено 28 проваджень з клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності. Навіть не хочу переводити дані у відсоткове співвідношення. І так зрозуміло, що потрібно щось змінювати в системі. Більш того, значна кількість кримінальних проваджень вказаної категорії взагалі розпочиналася за відсутністю факту кримінального правопорушення, а метою досудового розслідування було здійснення силового тиску на бізнес-структури. Внаслідок проведення підрозділами податкової міліції необґрунтованих слідчих процесуальних дій, було припинено роботу низки юридичних осіб, що потягнуло за собою ліквідацію відповідних бізнес-структур.
  • Отже, перший крок на шляху до ефективності розслідування економічних злочинів зроблено – Закон прийнято. Чого чекати від нього?
  • Так, це перший своєчасний та відповідальний  крок. Створення Бюро економічної безпеки України дозволить акумулювати інформацію щодо кримінальних правопорушень у сфері економіки в одному правоохоронному органі. Завдяки функціонуванню такого органу ми зможемо обмежити можливий корупційний вплив на бізнес і забезпечити комплексний підхід у опрацюванні всього спектру злочинів, що вчиняються у сфері економіки, не обмежуючись лише податковими злочинами. Такий підхід дозволить встановити  з Радою бізнес-омбудсмена взаєморозуміння в питанні усунення тиску на бізнес, що і є її основним завданням. Не будемо також забувати, що існування такого органу відповідає загальноприйнятій практиці країн Європейського Союзу.
  • До речі, про взаємовідносини з міжнародними організаціями. Є чимало скептиків, які обгрунтовують свою точку зору ймовірною залежністю новоствореної структури від іноземних партнерів. 
  • Я розумію про що ви. Але наголошу, що Бюро - незалежний орган, якщо ми говоримо про кадрове формування його підрозділів, тому завдяки  передбаченому залученню до складу Конкурсної комісії різноманітнішних форм громадськості - професійних спілок,  організацій роботодавців та їх об’єднань, недержавних засобів масової інформації, унеможливлює зовнішній вплив на ці процеси.
  • Пропоную продовжити тему кадрів і конкурсів. Які особливості приняття на роботу в Бюро економічної безпеки?
  • Прийняття громадян України на службу до Бюро економічної безпеки України без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених самим законом. Зазначене обумовлює прозорість конкурсу на заміщення керівних посад та зменшує корупційні ризики. Доволі прогресивним є положення щодо проведення психофізіологічного опитування майбутніх працівників Бюро із застосуванням поліграфа та психологічного тестування, однак, варто зазначити, що власне необхідність проходження такого тестування може регулюватися і на рівні підзаконних нормативно-правових актів, і не тільки такого органу, як Бюро економічної безпеки України. Ще один важливий позитивний момент, який прописаний в законі -  досудове розслідування мають здійснювати детективи Бюро, які можуть проводити і оперативно-розшукову діяльність також, що дозволить уніфікувати статус службових осіб. 
  • Довелося почути думку експертів-криміналістів, що одна з найбільш важливих і сильних сторін новоствореного органу - якісна аналітична робота.  
  • Повністю згоден з колегами. Аналітична робота спеціалістів – це найважливіша функція Бюро.Запровадження нових інформаційно-аналітичних підходів до протидії правопорушенням, які вчиняються у сфері економіки, безумовно, створює підґрунтя щоб викрити та, головне, ліквідувати тіньові злочинні схеми. Тоді можно впевнено говорити про повернення коштів до державного бюджету.
  • А яке бачення  у науковців щодо оперативності роботи Бюро економічної безпеки?
  • По цьому питанню варто додати, що в Законі пропонується внести зміни до КПК України і зобов’язати слідчого та прокурора надавати доручення лише оперативним підрозділам того органу, який здійснюватиме досудове розслідування у відповідних кримінальних провадженнях.  Відповідно, така заборона створить умови для втрати оперативних позицій, доказів та унеможливить своєчасне документування злочинів, які віднесені не тільки до підслідності Бюро, а й інших правоохоронних органів. Не встигли, втратили час і можливість повернути вкрадене в бюджет. На мою думку, і думку моїх колег, в умовах реформування та становлення системи підрозділів інших правоохоронних органів, внесені норми мають бути додатково проаналізовані.
  •  Підійдемо з іншого боку. Не завжди швидке, оперативне розкриття справи - синонім якості і встановлення справедливості. Потрібні час і терпіння.
  • Так. Ми повинні розуміти, що особи, які скоюють економічні злочини, характеризуються високим рівнем професіоналізму їх вчинення - відповідним рівнем знань, корупційними зв'язками, знайомствами в вищих органах державної влади тощо. Це не кишеньковий злодій в громадському транспорті. Тому і потрібні довготривалі оперативно-розшукові розробки, які неможливо одночасно реалізувати, а тим паче, закрити. Також було б доцільним  забезпечити передачу як діючих, так і архівних матеріалів усіх оперативно-розшукових обліків у відповідні створені підрозділи БЕБ України.
  • Як буде відбуватися взаємодія з вже функціонуючими правоохоронними органами? Потрібно якось “вживляти” Бюро в працючу систему...
  • Зрозуміло, що новостворене Бюро не зможе функціонувти цілком автономно, як і будь-який інший правоохоронний орган. Тому взаємодія, координація та обмін інформацією буде відбуватіся шляхом видання в подальшому спільних наказів, міжвідомчих угод та меморандумів про співпрацю. Така форма взаємодії чітко врегульована прийнятим Законом.
  • Насамкінець, хотілося б зазначити, що впровадження Бюро економічної безпеки є вчасним, виваженим та таким, який відображає новітні підходи щодо реформування існуючої системи органів кримінальної юстиції України.

 

+ 0 -
  • 0
  • 2 586

Добавить комментарий