Керівник Головного підрозділу детективів НАБУ Андрій Калужинський: «У нас люди, яких підозрюють чи обвинувачують у корупції, — рукопожатні. Їх підвищують по службі, у них беруть інтерв’ю та запрошують на заходи»
Війна рве нас по живому, заподіюючи нові важкі рани. На жаль, наші хронічні захворювання теж нікуди не поділися. Думка про те, що велика біда всіх вилікувала від корупції, — ілюзія. Не вилікувала. І це, мабуть, один із найстрашніших висновків розмови з керівником головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро (НАБУ). Андрій Калужинський у команді перших творців антикорупційного бюро. Просто він максимально непублічний, і його перше за сім років роботи інтерв'ю — ZN.UA.
На відміну від ексдиректора НАБУ Артема Ситника та нинішнього тимчасово виконуючого повноваження директора Гізо Углави, наш співрозмовник — особа процесуальна. У той час як директор НАБУ тримає медійну форму, головний детектив визначає юридичний зміст. За своїми обов'язками саме Андрій Калужинський контролює розслідування в усіх кримінальних провадженнях головного підрозділу детективів НАБУ і може вплинути на хід будь-якого з них. Але (!) до меж повноважень кожного із 241 детектива, безпрецедентний рівень незалежності яких визначено законом.
Багато цікавого він розповів про Одесу та досить "відомих" одеситів.
Про бункер Кауфмана, карму Труханова та схеми місцевих феодалів
— Якщо подивитися на місцевий рівень, то всі наші регіони та обласні центри — це такі собі феодальні вотчини. Десь більше, десь менше, але Кауфман і Грановський в Одесі зовсім береги попутали. Як довго ці пани бізнесмени були в розробці?
— Інформацію про незаконний вплив певних осіб на всю міську та обласну владу детективи отримали приблизно півтора роки тому. Цей вплив використовувався з метою особистого збагачення цих осіб у злочинний спосіб. Детективи почали розробку і здобули докази, які, на нашу думку, доводять, що ці особи фактично впливали на ухвалення всіх рішень місцевої влади й активно цим впливом користувались. Я, мабуть, із вами погоджуся, що в кожному з регіонів є свої більш чи менш впливові гравці, але інформації про те, що хтось настільки, як в Одесі, «монополізував» місцеву владу, у нас немає.
— Кауфман і Грановський сіли на потоки в Одесі, коли НАБУ ще продовжує розслідування справи про злочинне угрупування Галантерника — родоначальника великого бізнесу на бюджеті та землі Одеси. Чому в цьому ж місті пухлина виросла знову? Це від безкарності, від уседозволеності вже при діючий владі чи тому, що ви погано розслідуєте першу справу?
— Окрім попередньої справи про діяльність злочинного угруповання в Одесі, яку НАБУ дійсно ще розслідує, є ще декілька справ. На нашу думку, ми зібрали достатньо доказів для притягнення до відповідальності топ-посадовців місцевого самоврядування за виявлені факти корупції. Але ви, мабуть, знаєте, що на момент, наприклад, скерування до суду так званої «справи заводу «Краян» за обвинуваченням чинного мера Одеси та інших посадовців, ВАКС ще не був створений. Тому ми скерували справу до місцевого суду (Малиновського районного суду м. Одеси. — І.В.), який розглядав її «стахановськими» темпами і виправдав наших обвинувачуваних. Мабуть, це теж не той сигнал, який сприяє тому, щоб інші люди не мали бажання займатися подібними речами. Але цей виправдувальний вирок у подальшому був скасований, зараз ця справа розглядається у Вищому антикорупційному суді. Сподіваюся, що ВАКС прийме законне рішення.
— Кауфман і Грановський використовували бункер для унеможливлення прослуховування, мали 100 людей в особистій службі безпеки… Це cosa nostra якась.
— Дійсно, підозрювані намагалися максимально конспіруватись, у них були спеціальні приміщення, обладнані захистом від прослуховування, тощо. Там вони проводили найважливіші наради та зустрічі. Це свідчить про те, що вживалися заходи для того, щоб не бути задокументованими правоохоронними органами.
— Перед місцевими виборами 2020 року ZN.UA робило проєкт «Країна по полицях», де ми розкладали всі, в тому числі і бізнесові, історії кожного обласного центру. Тому «інститут смотрящих» в Одесі, як і в інших містах, — не новина для нас. Ми чекали на результати від вас. Але минуло два роки, і схема працює. Є масив прослуховування, є арешти, відбулися обшуки, вилучено техніку і документи… Куди ще можуть привести ці ниточки? Обласна адміністрація, а це, на хвилинку, вертикаль президента, — теж у справі.
— На нашу думку, на сьогодні зібрано достатньо доказів саме стосовно тих осіб, яким повідомлено про підозру. Однак досудове розслідування триває.
— А Труханов продовжує керувати містом.
— Повинна працювати система правосуддя. І якщо підтвердиться, що особа вчинила злочин, то вона повинна за це відповідати, і відповість. А якщо не підтвердиться, то мають бути зняті всі обвинувачення. Загалом, у нас зараз багато проваджень по Одесі, які стосуються різних схем. Детективи також постійно моніторять, чи застосовуються аналогічні схеми в інших регіонах.
— І які ж лекала ви зараз уже прикладаєте до будь-якої громади? Депутати на зарплатах, викуп комунальних підприємств…
— Наші корупціонери досить вигадливі. Викуповується нерухоме майно незначної площі, наприклад, і під це нерухоме майно виводяться з комунальної власності величезні земельні масиви. Це схема, по якій у нас є розслідування і вже притягнуті до кримінальної відповідальності особи. (Йдеться про справу Галантерника, де він проходить як організатор, а у числі ще п’ятнадцяти підозрюваних є мер міста Генадій Труханов, заступник мера Петро Рябокінь, директор департаменту комунальної власності Одеської міськради Олексій Спектор, керівник юридичного департаменту Інна Поповська, заступник керівника департаменту комунальної власності Володимир Радіонов та інші. — І.В.)
Компаніям надається право забудови ліквідних ділянок комунальної власності за безцінь для територіальної громади, але злочинна організація за такі послуги може отримувати мільйони доларів (залежить від розміру і місця знаходження земельної ділянки). Тобто забудовники в цілому платять за право забудови ринкову ціну, але не органам місцевого самоврядування. Оскільки суми вражаючі, то й привабливість вакантного місця «смотрящого» перевершує страх бути викритим. Цей страх, радше, спонукає більше виділяти ресурсів на заходи безпеки від викриття правоохоронними органами.
Також є схеми так званої діяльності спільних підприємств. Комерційні підприємства підписують різні договори з деякими комунальними підприємствами і фактично отримують усі прибутки від їхнього майна. А територіальна громада залишається ні з чим. І це в кращому випадку. Частіше — зі збитками і боргами. В подальшому таке майно, також часто за заниженою вартістю, відчужується на користь тих чи інших людей.
І найбільш, мабуть, проста схема — це приватизація нерухомого майна або майнових комплексів підприємств за заниженою вартістю.